mércores, 16 de novembro de 2022

Xosé Lois: "Non sei se existe a inspiración: existe un oficio e unha técnica para sacar punta ás cousas"

Xosé Lois González Vázquez (Ourense, 1949), máis coñecido como Xosé Lois ou o Carrabouxo, está de parabéns (ou, máis ben, somos nós os que o estamos) porque o seu popular personaxe, o que lle deu o alcume, ven de cumprir 40 anos, todo un récord no humor gráfico galego e español. O Carrabouxo publicouse por primeira vez en “La Región” de Ourense o 10 de novembro de 1982. Desde entón, Xosé Lois ten publicado máis de 14.500 viñetas co personaxe que lle ten dado sona.

Coma non podía ser doutra maneira, son varias as actividades que se van desenvolver para celebrar este 40 aniversario. Este mesmo venres, 18 de novembro, a Federación de Escolas Católicas Concertadas de Galicia vai homenaxear o humorista –“a min, que son non crente”, destaca este– pola súa achega á normalización lingüística. O acto terá lugar na sede do Consello da Cultura Galega, en Santiago de Compostela.

Ademais, a Agrupación Cultural Auriense vai facer dúas actividades cos nenos: unha careta para o Entroido e unha interacción nos colexios en que os cativos deberán completar con textos debuxos do Carrabouxo. Por outro lado, están previstas dúas exposicións do personaxe: a primeira, no Pazo da Deputación de Ourense, con 40 viñetas, unha por ano; e a segunda, polo Nadal, na Rúa do Paseo, con debuxos en cubos xigantes, un en cada cara. Finalmente, a editorial Galaxia quere publicar un libro recompilatorio, para o que xa se puxo en contacto co humorista (o último libro do Carrabouxo foi “Carrabouxos escollidos”, editado por Teófilo en 2021).

Quen tamén contactou con Xosé Lois foi este blog. O 40 aniversario do Carrabouxo esixía unha entrevista co debuxante. Velaquí está.

Corenta anos do Carrabouxo. Podía imaxinar cando comezou a debuxalo que corenta anos despois ía seguir publicándoo acotío?

Non, nin o éxito que tivo inicialmente. Foi unha explosión impresionante. Levei o proxecto ao directo de “La Región” e díxome: “Gústame; imos estar dous meses a proba”. E ao cabo dun mes dixéronme: “Hai que seguir, que isto está pegando moitísimo”. Non o esperaba, por suposto, nin as consecuencias colaterais que tivo de premios, homenaxes, monumentos… [O Carrabouxo ten, efectivamente, dous monumentos: a estatua do Parque de San Lázaro de Ourense, feita en bronce por César Lombera; e un monolito no campo da festa da aldea natal de Xosé Lois, cunha placa conmemorativa].

Pensa seguir publicándoo moitos anos?

Moitísimos, como 30 máis, pero seguramente non poderei. Ata que me funcione a man e a cabeza, ou me digan: “Non queremos publícalo máis”.

Como mantén viva a inspiración despois de 40 anos de viñetas diarias? Porque iso son más de 14.500.

Non sei se existe a inspiración. Existe un oficio, unha maneira sistemática de traballar e unha técnica de sacar punta ás cousas. O meu fillo pensa que se podería facer unha aplicación informática que faga chistes e eu creo que é viable.

Vostede segue a debuxar o Carrabouxo 40 anos despois. Gogue leva 33 anos con Floreano. Xaquín Marín está en “La Voz de Galicia” desde hai 34. Nos humoristas gráficos na prensa galega non houbo unha gran remuda xeracional. A que cre que se debe?

Agora hai xente que debuxa moi ben, que pasaron pola escola de Belas Artes, coma Davila e Kiko da Silva, e fan uns chistes moi elaborados tecnicamente e moi expresivos, non como a pouca expresividade que teño eu, que me parezo máis a Forges. Pero non fan unha personaxe fixa. Davila ten esa muller que roza as silvas, pero non é unha personaxe que saia todos os días.

O primeiro Carrabouxo semellaba menos estilizado. Como mudou esteticamente?

Si, era gordecho máis ben, aínda que co nariz afiado. Despois foise estilizando, pero sempre tivo como características que era o máis alto da viñeta e a gorra tapándolle os ollos. É un tío xigantesco: a súa estatura real debe de ser a que ten a estatua de Ourense, que son 2,70 metros. E agora as paisaxes son menos elaboradas, máis sintetizadas. E e uso bastante o cortar e pegar, que mo podo permitir porque son miñas todas.

Ten experimentado tamén cambios psicolóxicos?

Nin psicolóxicos nin ideolóxicos nin filosóficos. É un home galegocéntrico, mira o mundo desde o cristal de Galiza, e esa foi a novidade de sempre do Carrabouxo. Pero tampouco é nada anormal, porque para os galegos a raíz máis básica da nosa visión do mundo ten que ser o noso idioma e a nosa cultura. Se algúns non o fan así, é porque están colonizados. Iso non cambiou. Talvez cambiase a linguaxe, porque a linguaxe ten variantes ao longo do tempo.

Falando da linguaxe, sempre me fascinou como xoga coas palabras.

Sigo xogando coa linguaxe, aproveitando sempre que hai algunha novidade lingüística, da tecnoloxía ou da forma de falar da xente nova, dándolles dobres sentidos ás cousas.

E ás veces debuxa o Carrabouxo sentado de costas. Iso tamén é rechamante.

Si, porque hai unha repetición tan exhaustiva, tan constante do mesmo personaxe que o poño de todas as posturas, e tamén dá unha sensación do pasotismo –que non é real, pero bueno– que ten o personaxe, da súa excentricidade.

Sorprende, sendo vostede un home de esquerdas, que dixese noutro día en “La Región” que sospeita que a dereita encaixa mellor o humor que a esquerda, pero non é a única persoa de esquerdas á que teño oído dicir isto.

Alégrome de non ser o único. Dáme esa sensación. Ou son máis falsos ou máis sinceros, ou simplemente asimilan mellor a linguaxe do humor. Tal vez a esquerda, ao considerarme a min de esquerdas, venme un pouco “traidorzuelo” por meterme con eles, pero o meu campo político non é só a esquerda; tamén son nacionalista e galegocéntrico, e iso implica uns matices máis amplos.

Non volveu debuxar a Sabeliña des que ela deixou de aparecer en “A Nosa Terra”?

Non. Matouna o director [Afonso Eiré], e ademais utilizou esa palabra: “Temos que matar a Sabeliña”. E morrou, aínda que como non hai ningunha viñeta en que se vexa que morre, pode seguir cando sexa, pero tampouco teño tempo. Xa me chega ben o Carrabouxo diario e o que fago en “Nós”.

En “Nós” fai unha viñeta á semana, alternando con Ruth Caramés, Pepe Carreiro, Tokio e Xosé Tomás.

Todos os personaxes son penedos, un pouco recordando que a palabra “galego” vén de “kallaikoi”, é dicir, ‘os que habitan os penedos”. Os pelos son musgos e as expresións da cara son rachadelas da pedra.

Xosé Lois, diante da estatua do Carrabouxo no Parque de San
Lázaro de Ourense, en 2011 (fotografía de Félix Caballero).


Ningún comentario:

Publicar un comentario