Por Félix
Caballero
(Extracto da entrevista publicada no meu libro O humor en cadriños, editado por Rinoceronte en 2012).
(Extracto da entrevista publicada no meu libro O humor en cadriños, editado por Rinoceronte en 2012).
Pepe Carreiro é un dos humoristas gráficos
galegos máis críticos, un dos mellores expoñentes de que o viñetista pode e
debe actuar coma un editorialista, mais a censura retirouno da prensa
diaria e agora anda refuxiado nas revistas.
Xosé Carreiro Montero naceu en Vigo en 1954. Comezou a debuxar moi novo, influído polos personaxes da editorial Bruguera, á que se atreveu a enviar algún traballo cando aínda era só un adolescente.
A súa andaina profesional principiou en 1977 coa banda O fillo de Breogán no voceiro comunista A Voz do Pobo, ao que seguiu O galo Camilo en Teima. Colaborou en Faro de Vigo, La Voz de Galicia, El Mundo, El Pueblo Gallego, Diario de Galicia, Xornal de Galicia, A Nosa Terra e A Peneira, entre outras publicacións, con viñetas cargadas de crítica social e política. Actualmente publica nas revistas A Trabe de Ouro e Tempos Novos.
Foi un dos fundadores das revistas de humor gráfico e literario Can sen Dono e Xo!, que levaba por subtítulo A voz que cala as bestas.
No ano 2000 comezou a publicar na editorial A Nosa Terra a serie infantil Os Bolechas, protagonizada por unha familia numerosa que fai da vida cotiá unha aventura, e da que se editaron máis de 300 títulos. O proxecto conta agora co pulo da produtora Bolanda e chegou mesmo á TVG.
Publicou dos libros de recompilación de viñetas: Fraga na Galiza (Laiovento, 1997) e Peor que onte, pero mellor que mañá (Fervenza, 2004). En 2003 recibiu o Premio Ourense de Banda Deseñada por toda a súa traxectoria.
Xosé Carreiro Montero naceu en Vigo en 1954. Comezou a debuxar moi novo, influído polos personaxes da editorial Bruguera, á que se atreveu a enviar algún traballo cando aínda era só un adolescente.
A súa andaina profesional principiou en 1977 coa banda O fillo de Breogán no voceiro comunista A Voz do Pobo, ao que seguiu O galo Camilo en Teima. Colaborou en Faro de Vigo, La Voz de Galicia, El Mundo, El Pueblo Gallego, Diario de Galicia, Xornal de Galicia, A Nosa Terra e A Peneira, entre outras publicacións, con viñetas cargadas de crítica social e política. Actualmente publica nas revistas A Trabe de Ouro e Tempos Novos.
Foi un dos fundadores das revistas de humor gráfico e literario Can sen Dono e Xo!, que levaba por subtítulo A voz que cala as bestas.
No ano 2000 comezou a publicar na editorial A Nosa Terra a serie infantil Os Bolechas, protagonizada por unha familia numerosa que fai da vida cotiá unha aventura, e da que se editaron máis de 300 títulos. O proxecto conta agora co pulo da produtora Bolanda e chegou mesmo á TVG.
Publicou dos libros de recompilación de viñetas: Fraga na Galiza (Laiovento, 1997) e Peor que onte, pero mellor que mañá (Fervenza, 2004). En 2003 recibiu o Premio Ourense de Banda Deseñada por toda a súa traxectoria.
De cativo, vostede era un gran lector das historietas de Bruguera, editorial á que enviou traballos cando comezaba no humor gráfico. É certo que non lle chegaron a publicar nada porque dicían que non tiña calidade de abondo?
Cos personaxes de Bruguera vivín un
mundo extraordinario. Cheguei a debuxalos, a recortalos, a xogar con eles… Para
min seguen tendo unha tenrura especial, aínda que Mortadelo y Filemón xa non os
leo porque os sei de memoria, sei o mecanismo que utiliza Ibáñez. Cando tiña
uns catorce anos quixen intentar facer eu tamén historietas. Mandei a Bruguera
algo, non recordo que, tiña que ser unha cousa moi de afeccionado. Foron moi
atentos e contestáronme. Eu insistín e eles mandáronme un guión feito por un
guionista profesional, unha cousa extraordinaria para min. O que me propoñían
era unha historia sobre o Oeste e o Sétimo de Cabalaría. Fixen dúas páxinas,
pero non lles gustaron. Non tiñan calidade. Entón mandáronme unhas páxinas de
Lucky Luke, de Morris, e dixéronme que se tiña interese nese mundo do Oeste
podería aprender con ese debuxante.
Séntese debedor da tradición de
Castelao e dos humoristas gráficos galegos anteriores á Guerra Civil? Cales
foron as súas principais influencias como humorista gráfico?
Lin a Castelao e gústame moito
Maside, pero lin moitísimo a Bagaría –que sempre me entusiasmou– e todo o que
caía nas miñas mans de calquera parte do mundo, sen coñecer mesmo os autores: o
Punch inglés, revistas descoñecidas… Bebín de todos os lados. No sentido
directo, non me sinto influído por ninguén, non son daqueles debuxantes que empezan
influídos por un debuxante determinado. De neno, con catorce ou quince anos,
lía debuxos de Quesada, pero tamén Mortadelo ou El Capitán Trueno.
Pódese falar de xeracións no humor
gráfico galego dos últimos 40 anos? Séntese membro dalgunha xeración? Séntese
máis perto dos autores da súa idade ca doutros máis vellos ou novos?
Non me gusta que me encasillen nin
encasillarme eu. Hai que estar sempre en evolución. Seguir facendo o que facías
hai vinte anos paréceme morrer, porque hai necesidades distintas, sobre todo
vitais, que te empurran a manifestarte de maneira tamén distinta. Hai pouco
publiquei unha viñeta diaria no Xornal de Galicia durante un ano e
tratei de facer unha transformación do que viña facendo ata entón, sobre todo
desde o punto de vista do debuxo. O que si é certo é que moitos de nós tivemos
algunhas vivencias en común: participamos nos encontros de humor de Salvaterra,
que despois se celebraron no Porriño e noutros sitios; coincidimos
practicamente todos na revista Can sen Dono… Iso marca incluso amizade
persoal. Desde ese punto de vista, si se pode falar dunha xeración, pero hai
que estar sempre aberto.
Deu a prensa galega ao humor gráfico
o espazo e o tratamento que merece?
Neste momento, non. Houbo un tempo
en que a viñeta de humor gráfico se trataba coma os artigos de opinión e
insertábase na sección de opinión dos periódicos. Aí tiña o tratamento
adecuado. Cando a viñeta se traslada a pasatempos, como están a facer algúns
periódicos, como La Voz de Galicia con Xaquín Marín, estase ferindo o
humor. O humor non é un pasatempo. E despois algúns humoristas gráficos desta
nova xeración están frivolizando o humor e caíndo un pouco no chiste. Algúns
teñen verdadeira graza, pero penso que o humor ten outra condición e non ten
que ser metido en páxinas superficiais, porque o humor fai moitas veces o
editorial do periódico.
É o humorista gráfico un xornalista,
un editorialista?
Creo que si. Eu, desde logo, sempre
tratei a viñeta coma un editorial. O diario Galicia, que dirixiu Paz
Andrade, publicaba unha viñeta de Castelao na primeira páxina e tiña a
concepción de que a viñeta era o editorial do periódico. A prensa seria segue
esa tendencia.
Gañou nos últimos anos o humor
gráfico galego en calidade gráfica, mais diminuiu a calidade do humor? Mudou o
humor polo chiste? Traballaban antes os humoristas como sinaturas, como
columnistas, e agora só ilustran noticias?
Hai xente tecnicamente boa no
debuxo, pero cun tratamento superficial, e eu creo que o humor debe ter un
tratamento gráfico e textual máis forte, máis profundo. Hai xente que non ten
calidade gráfica ningunha. E en xeral, tanto nos que teñen calidade gráfica
como nos que non, o humor baixou moitísimos enteiros. Non sei a que se debe, se
ten que ver coa posmodernidade, co famoso pensamento fébel, co medo da xente a
pensar ou a se pór trascendente, etc. Seguramente será pasaxeiro e mañá sairá
xente que conciba o humor dunha maneira máis comprometida. Non creo que os
tempos pasados fosen mellores.
Cal é o momento do humor gráfico en
Galicia hoxe en día comparado con outras etapas vividas por vostede?
É malo. Xa desde o punto de vista
económico, que non é o principal, porque eu sempre pensei que do humor non
podes vivir. O que me pagaban en La Voz de Galicia hai dez ou quince
anos era máis có que lles están pagando a algúns humoristas nos xornais hoxe. E
despois, canto ao tratamento, hai certos periódicos que lle dan o tema ao
humorista e incluso lle din como debe tratalo, co cal a función do humorista
perde sentido, porque entón te convertes nunha especie de bufón do periódico. E
por suposto, disto son responsábeis tamén os propios humoristas.
Que características ten que ter unha
boa viñeta?
No meu caso todo é moi intuitivo.
Primeiro busco un tema; despois, a miña opinión; e logo, o tratamento humorístico,
que é o máis difícil. A composición e realización do debuxo para min é fácil;
podo tardar dez minutos; non necesito facelo antes a lápis. O problemático é
como tratar o tema; pódeme levar unha hora.
Que busca no lector? O riso? O
sorriso? A reflexión? Conciencialo?
Todo iso. O humorista normalmente
non busca o riso. O lector pode rir, naturalmente, pero sempre que acompañe a
risa cunha reflexión. E se podes concienciar, ou polo menos, comunicar as túas
ideas ao lector, mellor. Non se trata de ser un mesías nin de adoctrinar a
ninguén.
Hai que coidar moito o debuxo no
humor gráfico?
Moitísimo. O debuxo é a túa
ferramenta. Se queres facer unha crítica e o debuxo non ten calidade, esa
crítica non ten forza, vénse abaixo. Hoxe en día hai xente boa publicando, pero
tamén xente moi mala, tan mala como se un redactor puxese Vigo con be, por
exemplo. Iso non se debe permitir. A calidade é fundamental. Se un texto
literario é malo, non vale para nada. Aínda que tivese unha profundidade
crítica terríbel, perdería toda a forza. A forma é importante.
Custoulle moito atopar un estilo de
seu? Mudou o seu estilo co paso do tempo?
Si, foi mudando. Nunca busquei un
estilo determinado. Cando se empeza nisto, todo o mundo busca un estilo
persoal, pero para min nunca foi unha obsesión. Foi xurdindo. Eu traballaba
moitísimo con pincel, pero cando empecei a publicar no Diario de Galicia
e despois en La Voz de Galicia, comecei a utilizar o grafo fino e
foi xurdindo un estilo. Despois volvín utilizar o pincel, combinándoo con
outras cousas, e ultimamente metinme no carbón.
Que importancia ten para un
humorista gráfico atopar un personaxe fixo?
Cando comezaba fixen varias tiras de
personaxes fixos. Primeiro, o fillo de Breogán, que, aínda que era un castrexo,
era unha tira de actualidade, porque vivía os problemas de hoxe. Despois, o
galo Camilo, unha tira diaria que se publicaba en El Pueblo Gallego e na
que había unha serie de personaxes secundarios, como o pito Celso. Cando me
metín na viñeta nunca tiven personaxe fixo. O que si tiña era xente que
caricaturizaba habitualmente: [Manuel] Fraga, [Xosé Manuel] Beiras, [Fernando]
González Laxe... Había xente que saía a miúdo porque eran os do tema do día.
Tamén utilizaba algún recurso que se repetía, como o parado pedindo esmola na
rúa –un personaxe que utilizo cambiándolle o cartel– ou as manifestacións con
pancartas.
Ten que ter sempre o humor gráfico
unha intencionalidade crítica, de denuncia? Que lle parece o humor polo humor?
O humor absurdo é tan válido como o
político. A min gústame moitísimo Tip y Coll, por exemplo. O que non soporto é
cando se cae na trapallada, no chocalleiro.
Censuráronlle traballos? Hai censura
no humor gráfico en Galicia hoxe en día? E autocensura? Ten todo isto algo que
ver co feito de que vostede, malia a súa destacada traxectoria, non publique
acotío humor gráfico en ningún dos principais diarios galegos?
Eu hoxe en día estou apartado dos
medios precisamente pola censura. En revistas si estou publicando –n’A Trabe
de ouro e en Tempos Novos–, pero agora éme practicamente imposible
publicar en diarios, porque o que queren é xente dócil, que divirta un pouco,
que conte o chiste do día e non se meta en máis problemas. A censura sempre foi
un problema. Castelao tivo que pasar os seus debuxos pola censura militar.
Bagaría tivo que recorrer a facer unha especie de xeroglíficos, que chamaba
debuxos de almofada e que practicamente non entendía ninguén. Incluso nesta
democracia tan flamante, moitos humoristas sufrimos a censura. Eu deixei de
publicar en La Voz de Galicia por criticar os bombardeos sobre Iraq. Por
meterme coa Igrexa tamén me chamaron unha vez a atención. Eu traballei sempre
doutra cousa –como debuxante publicitario, ilustrador…– para non depender do
humor, porque podes quedar sen traballo en calquera momento. Despois publiquei
durante un ano en El Mundo, cuxa sección de Galicia non era tan golpista
como o resto do periódico. Era unha especie de illa dentro do xornal, pero
cambiou de director e un día tivo unha chamada de atención de [Xesús] Pérez
Varela, que estaba de conselleiro de Cultura, e dixéronme que non podía
publicar máis. Sentáronlle mal varias cousas, pero sobre todo un debuxo no que
puña a Fraga como partido en cachos. Daquela, a situación era así, pero as
verdades non as podes dicir, molestan. O humorista pode estar equivocado,
naturalmente, pero o que debe facer é poñer un espello, e á xente non lle gusta
que llo poñas.
Que grao de autonomía ten un
humorista gráfico? É frecuente que lle dean o tema e mesmo o tratamento?
En certos periódicos si é habitual
que che dean o tema, e non sería malo sempre que che permitan tratalo como
queiras. O grave é se che din como tes que enfocalo. En todo caso, eu estou
incómodo tamén se me propoñen o tema. En ningún periódico nos que
publiquei pasou diso, menos en El Mundo, que empezaron dicíndome:
“Hoxe hai estas tres noticias”, e eu ao terceiro día dínxenlles: “Eu así non
podo traballar”, porque o que eles vían simpático ao mellor a min non me resultaba
simpático nin criticable. Pero hai humoristas que se encontran máis cómodos se
lles acotan o espazo.
Cal é a súa relación coa actualidade
informativa? Gústalle traballar con ela o prefere facer un humor máis
intemporal?
Eu prefiro traballar o tema do día.
No Xornal de Galicia, teoricamente admitían o debuxo ata as cinco da
tarde, pero na práctica podías mandalo ata as nove da noite, e ás veces apuraba
demasiado o tempo. Iso creábame unha tensión enorme, que tamén é algo bonito,
porque eu vivo moito o xornalismo, aínda que ás veces esa tensión sexa
excesiva. Eu son incapaz de facer unha viñeta con moita antelación, porque
perde a oportunidade de incidir na realidade diaria. Só facía varios debuxos
cando marchaba de vacacións, sobre temas moi xenéricos.
Vostede é un dos humoristas gráficos
galegos que ten amosado unha meirande facilidade para variar de rexistro. Amais
do seu labor como humorista gráfico están os seus traballos de banda deseñada e
outros para o público infantil. É bo para un humorista gráfico ter varios
rexistros?
Hai xente que quere manter unha un
estilo e non saír del. Eu gozo cambiando de rexistro, sobre todo cando tes que
ir a públicos distintos. Nos Bolechas, por exemplo, utilizo tamén o humor, pero
un humor distinto, para nenos pequeniños, primeiros lectores. Nos libros de
divulgación histórica utilizo sempre o rexistro do humor e ás veces mesmo o
sarcasmo ou a sátira. Ás veces un estilo novo faite pensar as cousas doutra
maneira. Rexistros distintos para públicos distintos é unha obrigación. Nun
debuxo para un neno de tres anos –como nos Bolechas– ou para un adolescente non
podo facer o mesmo que nunha viñeta política.
Vostede foi fundador das revistas
‘Can sen Dono’ e ‘Xo!’. Como resumiría a primeira experiencia?
Naceu a comezos de 1983 e durou ata
abril de 1991. Ao principio era mensual, despois bimensual, logo trimensual e
terminou tendo unha periodicidade de intervención: sacabamos un número cando
había algo interesante, como o referéndum da OTAN ou a reconversión naval,
porque non tiñamos estrutura para manter a periodicidade. Os promotores fomos
Gogue e mais eu. Queriamos facer unha revista porque para nós era complicado
publicar na prensa e ademais nos facía ilusión. Primeiro falamos con Luis
Mariño, que era daquela director de Xerais, pero non foi moi resolutivo. Logo
presentamos o proxecto nun seminario de humor que se fixo en Sada, no
Laboratorio de Formas, pero non interesou. Entón apareceu o editor Antonio
Mascato, que se encargou do proceso de edición. A idea inicial foi sempre
publicar a todo o mundo e así se fixo. En Can sen Dono publicaban dende
Quesada a Xaquín Marín, pasando por todos os humoristas que querían colaborar,
sen atranco ningún. Cambiamos moito de formato, porque cambiabamos de imprenta
segundo os custos.
Que lembranzas ten de ‘Xo!’?
Fundámola entre Picho Suárez –que
foi o organizador dos encontros de humor de Salvaterra–, Claudio López Garrido
–que é economista, pero un humorista extraordinario– e mais eu. Era unha
revista satírica, tratábase de dar caña a tope. Foi moito máis tendenciosa que Can
sen Dono, máis homoxénea ideoloxicamente. Mascato tamén participou
activamente. Ao principio era un semanario de catro páxinas e logo pasou a
mensual, porque era moito traballo; eu acabei queimado.
Moi bo post Félix. Moi interesante.
ResponderEliminar